sunnuntai 25. joulukuuta 2011

Sukututkijan tunnustuksia

Minulla on taas hieman huono omatunto.  Olen laiminlyönyt sukututkimustyöni pahanpäiväisesti viime aikoina.  Tietenkin olen kehittänyt itselleni erilaisia selityksiä tämän karun totuuden peittelemiseksi.  Olen muka ollut liian paljon kiinni muissa toimissani.  Minulla ei ole siis ollut mitenkään aikaa tehdä sukututkimusta.  Toisaalta myös tutkimukseni ovat eri puolilla joutuneet sellaisiin umpikujiin, että niistä läpipääsy vaatii muka asioiden hidasta kypsyttelyä eikä turhanaikaista pään seinään puskemista.

Olen tietenkin täysinoppinut sukututkija ja tiedän, mitä työmenetelmiä ja lähdeaineistoja minun kannattaa käyttää.  Olisi aivan turhaa lähteä polkemaan umpihankea uusiin tuntemattomiin aineistoihin.  Lisäksi eräiden jo tuttujen aineistojen kohdalla on se ongelma, ettei niistä ole olemassa hakemistoja tai indeksejä, vaan ne olisi tutkittava sivu sivulta.  Jäänpä siis odottamaan, että joku muu laatii hakemistot ja laittaa ne internetiin minua odottamaan.

Tiedän ehdottomasti, että useimpiin tutkimuskohteisiini ei ole mistään saatavissa "lihaa luiden päälle".  Tutkimus on vain pelkkää nimien, syntymä-, kaste-, vihkimis- ja kuolinaikojen kirjaamista tiedostoon.  Ja sitten näiden tiedostojen siirtämistä nettiin tavoitteena, että tiedostoissa on enemmän henkilöitä kuin kilpailevilla tutkijoilla.

Tämä kaikki on tietenkin auttamattoman tylsää.  Mutta kuten kaikilla muillakin huippu-urheilijoilla, ei saisi olla päivää jolloin suunnitelman mukaiset treenit jättää tekemättä.  Huipulta ei ole kuin yksi suunta ja se on alaspäin.  Minun tulisi ottaa itseäni niskasta kiinni ja avata digiarkisto esi-isieni rippikirjan kohdalta ryhtyen taas hampaat irvessä etsimään neulaa heinäsuovasta.

Tai jospa avaisin sen ulkomaisen tuttavani MyHeritage -kaavion linkin.  Sieltähän löytyy niitä aivan varmasti oikein dokumentoituja yhteisiä serkkuja aina merovingiajalle saakka.  Sieltä saisi uusia pisteitä tiedostoon.  Jos ne saisi vielä imuroitua gedcomina ilman raskasta uudelleentallennusta, niin sen parempi.

Hyvää Joulua kaikille, toivoo Putiikkimaisteri.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti